lördag 7 april 2012

Påskafton

I morse vakna barnen strax efter 7 och det första Emil sa var "ägg, leta, borta" så efter lite välling bar det av på äggjakt i trädgården! Jag hade målat lite enklare gömställen vart ledtrådarna var för att tillslut leda barnen till påskäggen! Emil fattade snabbt vad det gick ut på och tyckte det var riktigt spännande!

Jag fick påskägg av Björn med alldeles för mycket choklad och två bright öl, med färre kolhydrater i! Det är omtanke det! Chokladen kommer antagligen på sikt bli uppäten av honom ändå, så jag behöver inte oroa mig för att den blir gammal! ;)


Nu har vi ätit både påskfrukost och lunch och inväntar nu traktorn som ska komma med veden, Emil är den som längtar mest efter traktorn!

Till påskfika har Björn beställt morotskaka, om ni inte vill bli läskade eller äta något sött kan ni sluta läsa nu.. Receptet är en kalori bomb och innehåller ca 340 kcal per 100 gram!

Morotskaka

4 ägg
2,25 dl rapsolja
350g morötter

4,5 dl mjöl
4,5 dl socker
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel

Topping

100g Philadelphia ost
50g smör
2,25 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
(ev dubbelsats topping)

Vispa ägg, olja o morötter poröst.
Blanda alla torra varor och häll varsamt ner i äggsmeten.
Gräddas i nedre delen av ugnen i 175 grader i 60-70 min. (60 brukar räcka)

Toppingen blandar du ihop med elvisp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar